:: WZGLĘDNOŚĆ RZECZYWISTOŚCI, TREŚCI UKRYTE

Względność
rzeczywistości,
treści ukryte

Klara Kostrzewska. Względność rzeczywistości, treści ukryte - biżuteria, malarstwo

Galeria Bałucka

Stary Rynek 2

wernisaż: 12.12.2012, godz.18.00

12.12.2012 - 06.01.2013

„Wystawa Klary Kostrzewskiej jest formą instalacji traktującej o współczesnym człowieku, nurtujących go problemach i jego relatywnym stosunku do otaczającej rzeczywistości. Składa się z dwóch powiązanych ze sobą odsłon, mających stanowić dla artystki, ale przede wszystkim dla widza swoistego rodzaju terapię za dzisiejsze życiowe niepowodzenia. Autorka tym samym odwołuje się do popularnej kompensacyjnej funkcji dzieła sztuki.

Pierwsza z części to, znana już szerszej publiczności, biżuteria artystki, mająca charakter bardzo osobisty. Mówi wiele o środowisku, w jakim przyszło Kostrzewskiej żyć. Jest świadectwem odczuć, jak miasto, w którym mieszka od kilku lat – Łódź – na nią wpływa, oddziałuje. Jest to swoista reakcja wiązana – artystka oddaje też własne, subiektywne przeżycia, uważne obserwacje odnośnie swojej obecnej „przestrzeni życiowej”. Temat ten został już podjęty przez Kostrzewską w 2011 roku w instalacji „Szopka bałucka”, za którą otrzymała kilka nagród, m.in. Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi i Rektora łódzkiej ASP w XXVIII Konkursie im. Wł. Strzemińskiego – Sztuki Piękne. Aktualna ekspozycja jest jednocześnie nagrodą za przyznane wówczas autorce przez Galerię wyróżnienie.(…) Drugą odsłoną tej instalacji, jaką Kostrzewska prezentuje w Galerii Bałuckiej, jest cykl obrazów – rodzaj tryptyku, który powstał w części na bazie obrysu plam atramentowych słynnego testu projekcyjnego Hermanna Rorschacha z 1921 roku. Artystka wykorzystuje obrysy tablic Szwajcara, wycina na ich podstawie swoje prace, które tworzą swoiste ażurowe formy, mające, jako płaskorzeźby przestrzenne, wciągać, anektować najbliższą rzeczywistość. Te ażury artystka łączy następnie z malowanymi portretami. Tymi obrazami autorka chce zwrócić uwagę, jak ważna w naszym życiu jest percepcja podprogowa.”

 

Małgorzata Dzięgielewska

 

Klara Kostrzewska (ur. 1 VI 1984, Radom). Studia w Katedrze Biżuterii – Pracownia projektowania biżuterii i form złotniczych prof. Andrzeja Szadkowskiego oraz  Pracownia malarstwa prof. Marka Czajkowskiego na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi.

Projektantka biżuterii, malarka, rzeźbiarka, projektantka kostiumów do spektakli teatralnych, m.in. „Była sobie piosenka” Andrzeja Ozgi, „Ostatnia noc Sokratesa” Stefana Canewa dla Teatru Powszechnego w Radomiu, a także „Lawina” Tuncer Cücenoglu dla Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, czy „Kaukaskie koło kredowe” Bertolda Brechta dla Rosyjskiego Akademickiego Teatru Dramatycznego w Ufie. Współpracowała z Januszem Wiśniewskim przy spektaklu „7 lekcji dla Zmarłych”, a także przy „Skrzypku na dachu” według Josepha Steina, Jerry’ego Bocka, Sheldona Harnicka w Teatrze Powszechnym w Radomiu. Jest również autorką biżuterii (naszyjniki) dla odtwórczyni roli Kleopatry w spektaklu „Juliusz Cezar” Georga Friedricha Haendla w Teatrze Wielkim w Łodzi (2009), połączonym z wystawą biżuterii Autorki w foyer teatru.


lodz kreuje rgb

Patronat medialny


ART INFO - kolor Poland Art
TVP Łódź

Materiały z wernisażu