:: DOMINIKA KROGULSKA-CZEKALSKA HYPOSTASIS

Dominika
Krogulska-Czekalska
Hypostasis

Dominika Krogulska-Czekalska. Hypostasis

Galeria Bałucka

Stary Rynek 2

wernisaż: 31.03.2011, godz. 17.00

31.03.2011 - 30.04.2011

Dominika Krogulska-Czekalska ur. 24 lipca 1978 w Łodzi. W latach 1997-2002 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Tkaniny i Ubioru. Ukończyła Pracownię Dywanu i Gobelinu prof. Mariusza Kowalskiego, Pracownię Tkaniny Dekoracyjnej prof. Krystyny Nadratowskiej-Górskiej oraz Pracownię Malarstwa prof. Ryszarda Hungera. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 2002 roku. W latach 2003-2009 współpracowała z przemysłem w zakresie projektowania tkaniny drukowanej. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej dr hab. Lidii Choczaj w macierzystej uczelni. Twórczość w zakresie malarstwa i tkaniny unikatowej; tkaniny eksperymentalnej oraz tkaniny żakardowej. Na wystawie w Galerii Bałuckiej artystka zaprezentuje swoje serie prac na płótnie d.k.log i trinity oraz tkanin PermutacjePierwiastek żeńskiPomysł pierwszej z nich narodził się w 2005 roku pod wpływem lektury tekstu dekalogu według tłumaczenia ks. Jakuba Wujka. Powstał rodzaj kodu, a następnie rebusu. Praca trinity to w pierwszym etapie interpretacja Trójcy Świętej za pomocą języka matematycznego – liczb, w kolejnym etapie przeniesiona na płótna. Tkanina Permutacje jest rozwinięciem trinity. Jest to tkanina żakardowa jednoraportowa (1 wątek, 1 osnowa) przedstawiająca w graficzny sposób permutację (6!), czyli 720 możliwości ustawienia układu, który to jest permutacją zbioru trinity – (3!). Ostatni element wystawy Pierwiastek Żeński to zestaw tkanin żakardowych, inspirowany kompozycją ikony i w takim układzie prezentowany. Nawiązaniem do ikony jest tu także użycie kolorów: złotej i srebrnej przędzy wątku – tłumaczy autorka.

W prezentowanej kolekcji tkanin i obrazów poszukiwanie syntetycznej formy jest założeniem programowym. Kompozycje zgrupowane są według zagadnień tematycznych, gdzie forma plastyczna ma ilustrować treści. Forma plastyczna odwołuje się do geometrii z dominantą kwadratu jako głównego modułu budowy kreowanych światów. Te syntetyczne kompozycje rozpiętością skojarzeń mogą sięgać dogońskich mitów, rewolucyjnych obrazów Kazimierza Malewicza czy wielu współczesnych znaków graficznych, bo pojemność przekazu symboli geometrycznych jest nieskończona i nikt nie ma na nią patentu. W tych kreowanych przez Dominikę Krogulską-Czekalską światach może najbardziej interesujące jest połączenie symboli geometrycznych z chrześcijańskimi treściami.

Prof. Ewa Latkowska-Żychska

 

Patronat medialny:


ART INFO - kolor Poland Art