:: FEMIGRAPHIC

FEMIGRAPHIC

Irena Keckes, Martyna Rzepecka, Ana Vivoda, Katarzyna Zimna

Galeria Willa

ul. Wólczańska 31

wernisaż: 06.06.2024, g.18.00

06.06.2024 - 01.09.2024

Kuratorka: Katarzyna Zimna
Współpraca kuratorska ze stronyMiejskiej Galerii Sztuki w Łodzi: Małgorzata Dzięgielewska

Autorka tekstu do katalogu wystawy: dr Adrianna Filipiak 



FEMIGRAPHIC to wystawa międzynarodowego kolektywu artystek działających w obszarze szeroko pojętego medium grafiki, które oscyluje między bezpośrednim doświadczaniem i jego „reprodukcją”, dotykiem i alienacją, powtórzeniem i zmianą. Artystki łączy słabość do tego szczególnego graficznego języka, który jest wynikiem eksperymentu na poszczególnych etapach procesu twórczego i technologicznego z wykorzystaniem znaczenia matrycy, podłoża, odbitki, odcisku, śladu.

 

Główną ideą wystawy jest pokazanie grafiki jako medium na wskroś współczesnego, medium gry z tradycją, które uwolniło się od przymusu powielania – „tyranii nakładu”. Multiplikacja, reprodukcja wynika z tożsamości grafiki, ale nie jest jej jedynym sensem i celem. Ta tradycyjna tożsamość prowokuje. Matryca (z łaciny macierz albo łono), odpowiedzialna za możliwość tworzenia wielu identycznych kopii, bezpośrednio odwołuje się do skojarzeń z kobiecym ciałem. Wątek ciała i obecności ciała w procesie graficznym pojawia się również bezpośrednio jako temat wielu prezentowanych na wystawie prac.

 

Ekspozycja jest także próbą wyjścia ze schematu, który w polskiej grafice opiera się na środowiskowych, hermetycznych relacjach. Grafika wciąż pozostaje zmaskulinizowaną, stąd pomysł na prezentację działań prowadzonych przez kobiety, reprezentantki różnych ośrodków artystycznych (Polski, Chorwacji i Guam/USA).

 

Wystawa Femigraphic jest wspólną inicjatywą czterech artystek, które poznały się przy okazji międzynarodowych wydarzeń poświęconych grafice, przede wszystkim podczas konferencji i wystaw w ramach IMPACT – International Multi-disciplinary Printmaking Conference – Artists, Concepts and Techniques. Wydarzenie to organizowane jest w różnych ośrodkach na całym świecie przez Centre for Fine Print Research przy University of the West of England w Bristolu w Wielkiej Brytanii, wiodącą jednostkę w promocji twórczości i badań w obszarze szeroko pojmowanej grafiki. Początkiem współpracy był udział Ireny Keckes i Katarzyny Zimnej w dziewiątej edycji IMPACT w China Academy of Art w Hangzou w Chinach w 2015 roku, który zaowocował utworzeniem dwuosobowego kolektywu Femigraphic i wspólnymi działaniami. Celem było odkrywanie potencjału medium graficznego jako języka procesu, eksperymentu i współdziałania. Obu artystkom zależało również na budowaniu kobiecej, twórczej grupy wsparcia i zapraszaniu kolejnych artystek wywodzących swoją praktykę z tradycyjnej grafiki warsztatowej, ale traktujących ją jako współczesne inter-medium, swoistą hybrydę – „pomiędzy” grafiką a obiektem, fotografią, wideo, tkaniną czy sztuką relacyjną. Decyzja o poszerzeniu kolektywu i zaproszeniu do wspólnej wystawy Martyny Rzepeckiej i Any Vivody narodziła się podczas spotkań w trakcie kolejnych międzynarodowych wydarzeń graficznych, a także z ciekawości, czy i w jaki sposób prace czterech artystek będą ze sobą korespondować w jednej przestrzeni. Zwłaszcza, że ich praktyka, choć mająca wspólne fundamenty, podąża w różnych kierunkach: mapuje istotne dla grafiki punkty odniesienia, ale eksploruje różnorodne techniki, procesy, materiały i strategie twórcze. Dla wszystkich artystek, graficzny proces i poszerzanie go w stronę innych mediów stanowi istotny wehikuł dla przekazywania treści związanych z zagadnieniami ciała, tożsamości, kobiecości, pamięci, dotyku, relacji z naturą. Prace przez nie tworzone wykraczają poza reprezentację, ponieważ są silnie zakotwiczone w doświadczeniu, zmysłach, materialności, zapraszają widza do współodczuwania, wpuszczają go do swojego świata przez kuchenne drzwi.

 

Katarzyna Zimna (Łódź, Polska) dosłownie pokazuje swoją „graficzną kuchnię”: matryce do grafik wykonuje często z materiałów dostępnych w domu, jak kasze, sól (Sauna, 2024), ciasto pierogowe (Czarne pierogi, 2022) czy koraliki do prasowania, którymi bawiły się jej córki (Love is patient, 2020). Martyna Rzepecka (Poznań/Toruń, Polska) eksploruje fizyczny proces wycinania linorytów/„ciałorytów” oraz tkankę ich sensualnego odbioru, oddając widzom „grafikę” do dotykania, jak w pracy Id z 2017 roku, czyli nigdy „nie odbitej”, dziewiczej, matrycy-płaskorzeźby. Irena Kecks (Guam/USA) tworzy przede wszystkim w technice drzeworytu, często drukując swoje prace na tkaninach, dzięki czemu anektują przestrzeń, zyskują formę zmysłowych instalacji. Ana Vivoda (Chorwacja) wywodzi natomiast swoją twórczość z tradycyjnych technik, które łączy z drukiem cyfrowym i haftem; tworzy też instalacje i książki artystyczne, pozostając w tematyce intymnych historii.


Oprócz grafik, matryc, realizacji intermedialnych, tkanin i obiektów na wystawie prezentowane są również elementy dokumentacji procesu twórczego – materiały fotograficzne i wideo – oferujące widzom podróż do źródła Femigraphic.


 


Irena KECKES (Chorwacja/Guam USA) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Zagrzebiu w Chorwacji (licencjat, 2000), a także Tokyo University of the Arts w Japonii (magister sztuki, specjalizacja – grafika artystyczna, 2005) oraz Elam School of Fine Arts, Auckland University w Nowej Zelandii (doktorat, 2015). Od 2015 roku pracuje na stanowisku profesory uczelni na Uniwersytecie w Guam.


Jej działalność twórcza obejmuje wielkoformatowe drzeworyty, instalacje i kolaboracje artystyczne w zakresie mediów drukowanych. Wystawiała swoje prace na wielu międzynarodowych wystawach indywidualnych i zbiorowych w: Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Danii, Kosowie, Serbii, Chorwacji, Irlandii, Polsce, Kanadzie, USA, Meksyku, Argentynie, Indiach, Bangladeszu, Chinach, Hongkongu, Korei Południowej, Japonii, Australii, Nowej Zelandii i Guam. Prezentowała prace i referaty na międzynarodowych konferencjach graficznych: IMPACT 12 w Bristolu (2022), IMPACT 11 w Hongkongu (2021); IMPACT 10 w Santander (2018), IMPACT 9 w Hangzhou (2015), IPMACT 8 w Dundee (2013); podczas Międzynarodowej Konferencji Graficznej SGCI w Las Vegas (2018); SGCI w Atlancie (2017), SGCI w Portland USA (2016); 5. IMC (International Mokuhanga Conference) w Echizen (2024), 4. IMC w Nara (2021), 3. IMC na Hawajach (2017), 2. IMC w Tokio (2014).


www.irenakeckes.wix.com/irenaart

 

 

Martyna RZEPECKA (Polska) – artystka wizualna urodzona w Poznaniu. W 2017 roku uzyskała tytuł doktory sztuk plastycznych na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Absolwentka grafiki warsztatowej oraz edukacji artystycznej na UMK w Toruniu. W latach 2011-2012 studentka na Academy of Fine Arts and Graphic Design (ALUO), Univerza v Ljubljani, w Słowenii. Obecnie adiunktka w Katedrze Rysunku na Wydziale Sztuk Pięknych w Toruniu oraz wykładowczyni na kierunku grafika w Collegium Da Vinci w Poznaniu.

 

Tworzy w tradycyjnych technikach graficznych (głównie wypukłodruk), poszerzając je o działania graficzne, obiekt i instalację. Interesuje ją kontekst matrycy – jako niezależnej materii, relacja artysta – odbiorca oraz granica poznania dzieła i jego sensualna przestrzeń odbioru. Brała udział w ponad 90 wystawach zbiorowych oraz indywidualnych, zarówno w Polsce, jak i zagranicą, m.in. 35th Ljubljana Biennale of Graphic Arts – Cukrarna, Ljubljana, Słowenia 2023, ciałoryty – Galeria Pyramida, Poznań 2023 (wystawa indywidualna), XV Międzynarodowy Konkurs Graficzny im. Józefa Gielniaka – Muzeum Karkonoskie, Jelenia Góra 2023, The Osten Biennale of Drawing – the National Gallery of the Republic of North Macedonia, Skopje, Macedonia 2023, 21st International Print Biennial Varna – The Boris Georgiev Varna City Art Gallery, Bułgaria 2021, Ćwiczenia z ciała – Międzynarodowe Centrum Sztuk Graficznych, Kraków 2021 (wystawa indywidualna), Hit Festival – Haugesund International Festival of Artistic Relief Printing – Haugesund Billedgalleri, Norwegia 2019, Międzynarodowa wystawa Grafika post-cyfrowa. Redefinicja odbitki graficznej – Galeria Neon, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu 2017.


www.martynarzepecka.com

 

 

Ana VIVODA (Chorwacja) – urodziła się w Rijece, gdzie w 2002 roku ukończyła studia na kierunku sztuki wizualne na Wydziale Filozoficznym Uniwerytetu w Rijece. Jest także absolwentką studiów podyplomowych (Project Studies) w Royal University College of Fine Arts w Sztokholmie w Szwecji (2004) oraz studiów doktoranckich w Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu w Chorwacji (2013). Pracuje jako profesora zwyczajna na Uniwersytecie w Zadarze.


Jej praktyka obejmuje instalacje i książki artystyczne z użyciem mediów drukowanych i rysunku, poruszające kwestie tożsamości, feminizmu i ekologii. Jej projekty edukacyjne, oparte na współpracy, rozwijają partycypacyjne aspekty sztuki. Artystka zorganizowała dwanaście wystaw indywidualnych (Chorwacja, Hiszpania, Serbia) oraz brała udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą (Polska, Chiny, Wielka Brytania, Niemcy, USA, Tajwan, Francja, Japonia, Hiszpania, Argentyna, Portugalia, Armenia, Egipt).

 

Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Gabinetu Graficznego HAZU (Chorwackiej Akademii Nauki i Sztuki) na 3. Triennale Grafiki Chorwackiej, Nagrody na 2. Międzynarodowym Festiwalu Grafiki Współczesnej w Bilbao w Hiszpanii, Wyróżnienia honorowego na Międzynarodowym Biennale Grafiki Jose Guadalupe Posada w Meksyku, Nagrody na 8. Splitgraphic w Splicie w Chorwacji, Nagrody 52. Salonu Zagrzebia.

 

 

Katarzyna ZIMNA (Polska) – urodziła się i mieszka w Łodzi, gdzie ukończyła studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego (magistra sztuki, specjalność – grafika warsztatowa, 2002). W 2010 roku uzyskała tytuł doktory w Loughborough University School of Art and Design (Wielka Brytania); tytuł doktory habilitowanej sztuki w 2019 r. w ASP w Łodzi. Autorka książki Time to Play: Action and Interaction in Contemporary Art (I.B. Tauris 2014/wznowienie Bloomsbury 2020). Pracuje na stanowisku profesory uczelni w Instytucie Architektury Tekstyliów Politechniki Łódzkiej, gdzie prowadzi zajęcia na kierunku wzornictwo.

 

Główny nurt jej twórczości związany jest z grafiką artystyczną, którą traktuje jako punkt wyjścia do poszukiwań w obszarze sztuki obiektu, tkaniny, wideo i działań z uczestnictwem widza. Brała udział w ponad stu krajowych i międzynarodowych wystawach zbiorowych, pokonkursowych oraz konferencjach poświęconych grafice i sztuce współczesnej. Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych. Dwukrotna stypendystka Centrum Grafiki im. Fransa Masereela w Kasterlee w Belgii. Uczestniczka międzynarodowych konferencji graficznych Impact International Printmaking Conference (Bristol 2009, Hangzhou 2015, Santander 2018, Hongkong 2021, Bristol 2022). Laureatka Medalu Honorowego 17. Międzynarodowego Triennale Małe Formy Grafiki, Polska – Łódź 2020. Członkini Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz nieformalnych międzynarodowych kobiecych kolektywów graficznych Femigraphic i Magenta Research Collective.


www.kasiazimna.net

Patronat medialny


patron kalejdoskop patron artinfo
patron retsat patron plaster
patron TVP lodz

:: POZOSTAŁE AKTUALNE WYSTAWY

Gdy spojrzysz mi w oczy dwa razy, rozchylę usta lub zacisnę pięści / fotografie z archiwum IPN

Galeria Bałucka

Stary Rynek 2

wernisaż: 14.06.2024, g.19.30

14.06.2024 - 11.08.2024

Kurator: Łukasz RusznicaTeksty towarzyszące wystawie: Tomasz Stempowski, Łukasz RusznicaTłumaczenie: Aleksandra Szymczyk Na co patrzy system? Jak to patrzenie odsłania sam system?   W Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej przechowywanych jest blisko 40 milionów fotografii. Znajdziemy tam zdjęcia spraw ważnych dla polskiej historii, jak i dowo...

asd

Weronika Gęsicka w Galerii Re:Medium
FOTOFESTIWAL 2024

Galeria Re:Medium

Piotrkowska 113

wernisaż: 16.06.2024, g. 16.00

14.06.2024 - 04.08.2024

Kuratorki: Dominika Pawełczyk, Katarzyna Sagatowska Sztuka i technologia współistnieją od wieków i stanowią inspirujący duet. W ostatnich dekadach postmodernizm upowszechnił podejście do twórczości jako do przetwarzania tego co istnieje, remiksowania, używania narzędzi o pewnej autonomii funkcjonowania, a tym samym akceptowania faktu, że artys...

asd