:: DUFY, DELAUNAY I INNI – SZTUKA, LUKSUS I PRZEMYSŁ
Galeria Willa
ul. Wólczańska 31
wernisaż: 25 czerwca 2015, godz. 18.00
25.06.2015 - 20.09.2015
Kurator: Małgorzata Wróblewska-Markiewicz
Projekty tkanin z kolekcji Rodziny Żerlicynów-Żarskich.
Miejska Galeria Sztuki w Łodzi zaprezentuje kolekcję 100 projektów tkanin z lat 1912-1942, wykonanych na zamówienie lyońskiej firmy Bianchini-Férier, wykonanych przez znakomitych artystów Ecole de Paris, która bynajmniej nie ograniczyła się tylko i wyłącznie do twórczości malarskiej (z jaką jest zazwyczaj kojarzona).
Kolekcja przedstawia ewolucję wzorów i form w tekstylnym designie na przestrzeni szeroko ujętego dwudziestolecia międzywojennego. Autorami projektów są: Raoul Dufy, Sonia Delaunay (świetnie znani z działalności malarskiej i designerskiej) czy reprezentant paryskiego milieu Robert Bonfils, a także inni francuscy projektanci, którzy przyczynili się do budowania pierwszoplanowej pozycji Francji w dziedzinie produkcji dóbr i przedmiotów luksusowych oraz do zaznaczenia jej miejsca w sferze nowoczesnego wzornictwa w I połowie XX wieku.
Niezwykle barwna kolekcja przedstawia najważniejsze tendencje. Zawiera kompozycje wzorów tradycyjnych i tematów klasycznych, widzianych przez pryzmat współczesności (wzory kwiatowe, figuratywne) – uznawanych dzisiaj za kwintesencję art déco. Są też wzory abstrakcyjne – wedle awangardowych rozwiązań malarskich (m.in. w duchu Henri Matisse’a, kubistów i abstrakcjonistów) oraz przykłady głośnych Toiles de Tournon (płótna z Tournon), opartych stylistycznie na efektach drzeworytu langowego, z przedstawieniem rozbudowanych scenek rodzajowych, uważanych za „promotorów odrodzenia wzornictwa tekstylnego” we Francji.
Wystawa w Galerii Willa stanowi relację na temat związków sztuki tzw. „wysokiej” z tekstylnym designem, tak czytelnych i niezwykle interesujących w latach 20. i 30. XX wieku. To pierwsza prezentacja, w tej formule, europejskiego wzornictwa tekstylnego z trzech dekad XX stulecia, oparta o przykłady wykonane przez pierwszorzędnych artystów dla fabryki Bianchini-Férier w Lyonie – centrum francuskich tekstyliów luksusowych, dzierżącycheuropejski prymat nieprzerwanie od XVII wieku.
Dla łodzian ma ona fundamentalne znaczenie, ponieważ nasze miasto było (i w pewnej mierze dalej jest) głównym ośrodkiem tekstylnym Polski. Do dzisiaj wiele projektów na tekstylia powstaje właśnie w Łodzi (choć nie zawsze w Łodzi są realizowane); miasto wszak ma dwie uczelnie – Akademię Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego i Politechnikę Łódzką – które kształcą właśnie w tej dziedzinie.
M. Wróblewska Markiewicz
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Łodzi.