:: ANDRZEJ A. SADOWSKI

Andrzej A.
Sadowski

Hiperpejzaż współczesności. Retrospektywa 1966-2015

Ośrodek Propagandy Sztuki

Park im. H.Sienkiewicza

wernisaż: 22 października 2015, godz. 18.00

22.10.2015 - 06.12.2015

kuratorzy: Elżbieta Fuchs, Władysław Jagiełło
projekt ekspozycji: Grzegorz Małecki

 

Wystawa Andrzeja A. Sadowskiego, przygotowana w roku jubileuszu 70-lecia Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, składa się z prac pochodzących ze zbiorów Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi i bezpośrednio z pracowni artysty, a także od kolekcjonerów prywatnych. Można wśród nich wyodrębnić przenikające się nawzajem cykle:

1. Mare nostrum – pejzaż śródziemnomorski,

2. Pejzaż miejski, w tym obrazy Łodzi,

3. Nokturny,

4. Witryny,

5. Samochody i motocykle,

6. Portrety i autoportrety,

7. Martwe natury miejskie.

Artysta przedstawi ponad 90 obrazów na płótnie wykonanych techniką olejną i akrylową, około 30 prac na papierze: akryle i gwasze o bardzo precyzyjnej kompozycji, powstające dzięki obserwacji i dokumentacji fotograficznej, na które nakłada się świadoma ingerencja artysty, polegająca na przemieszczaniu i transformacji zaobserwowanych, ruchomych elementów pejzażu, a także 4 litografie i około 10 rysunków.

 

"Raz zafascynowany fotorealistyczną metodą, Sadowski zachował całkowitą odrębność od dominujących na naszym rynku sztuki postaw, wykazując nieprzemakalność na pojawiające się i znikające mody. (…) Artysta udowadnia swym malarstwem, że przy tak trudnych warunkach początkowych, przy tak wymagającej, narzuconej sobie samemu regule, rzetelne malarstwo realistyczne jest możliwe; co więcej: może wciągać, intrygować i fascynować widza. (…) Sadowski stosuje surowe samoograniczenie: odrzucając efekciarstwo, malarską watę cukrową, zawodowe tricki i skróty, szokowanie lub sentymentalizm, tworzy przecież kompozycje o wielkiej malarskiej urodzie. Z niebywałą konsekwencją i benedyktyńską cierpliwością od 40 lat sporządza malarski dziennik podróży, gromadząc zapisy zwykłych miejsc, fragmentów ulic miast europejskich (i nie tylko) – kompletne konterfekty świata, w którym żyje, świata, w którym wszyscy żyjemy, ale go nie „widzimy”, a nawet mniej lub bardziej świadomie ignorujemy – tęskniąc już to za nieskażoną naturą, łąką, rzeką i lasem, już to za onirycznymi łąkami surrealistycznych transów. Świata utrwalonego na błonie światłoczułej czy zapisanego na nośniku cyfrowym, a  następnie bardzo fachowo, krok po kroku, odtworzonego w oleju, akrylu czy gwaszu.

 

Płótna, dopracowane w każdym centymetrze kwadratowym, wciągają szczegółowym opisem rzeczywistości i spokojnym tonem narracji, a czyste, dźwięczne barwy tworzą szlachetną, abstrakcyjną niemal mozaikę. Przebija z tego malarstwa swoisty nowy klasycyzm, rzeczowa pochwała zwyczajności, radość z kolejnego słonecznego dnia i afirmacja otaczającego świata. Samochody, jak rzeka blachy wypełniające ulice miast, nie są dla artysty intruzami, a obiektem estetycznego zainteresowania. W chromowanych przegubach motocykli malarz po mistrzowsku łowi oślepiające słoneczne refleksy. Nie pomija napisów na murach, szyldów, znaków drogowych, drutów elektrycznych czy anten na dachach; czyni z nich specyficzne ozdobniki swych kompozycji, nadające im na wskroś współczesny charakter. (…)”

 

Marcin Kołpanowicz, fragmenty tekstu do katalogu wystawy

 

 

Andrzej A. Sadowski (ur. w 1946 roku w Łodzi). Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, w pracowni malarstwa i rysunku prof. Mariana Jaeschke. Dyplom w 1970 roku. W latach 1974- 1993 był asystentem w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Wiesława Garbolińskiego. W latach 1976-1978 stypendysta Funduszu Rozwoju Twórczości Plastycznej Ministra Kultury i Sztuki. W roku 1978 stypendysta Fondazione Romana Marchesa J.S. Umiastowska w Rzymie. W 2004 roku stypendysta Maison d’Artiste de la Grande Vigne w Dinan we Francji.

Profesor malarstwa i rysunku w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 1992-2004 profesor w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie, w latach 2002-2005 w Wyższej Szkole Kupieckiej w Łodzi, a w latach 2005-2014 w Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi.

Patronat medialny


ART INFO - kolor TVP łódź
Plaster lodzki Radio Żak

Materiały z wernisażu