::


Hanna Nast (1938-2015)

Galeria Re:Medium

Piotrkowska 113

wernisaż: 5 marca 2016, godz. 18.00

01.03.2016 - 30.03.2016

kurator: Krzysztof Nast

 

W jedenastu albumach Mamy, w których znajduje się żelazny komplet kart, doliczyłem się 616 wzorów. (…) Z tej skrupulatnie prowadzonej dokumentacji wyłania się ogrom tworzonego przez Nią latami dzieła, wyrażający się nie tylko w posiadanej nieograniczonej wyobraźni, kreującej każdego roku nowe – pod względem formy, tematów i narracji – wzory, ale i w liczbie stworzonych małych, kameralnych dzieł sztuki.

 

Hanna Maria Nast urodziła się w roku 1938 w Stanisławowie na Kresach Wschodnich. (…) studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych ukończyła w roku 1964 w Pracowni Grafiki Książki Profesora Juliana Pałki. W czasie studiów, tworząc różne przedmioty artystyczne, na przykład biżuterię – korale z różnych materiałów, jak fasola czy chleb (…). Również wtedy zaczęła wykonywać okolicznościowe karty autorskie. I to zajęcie pozostało nie tylko Jej zawodem, ale i pasją. (…)

 

(…) We wspomnianych albumach karty ułożone są tylko w przybliżeniu tak, jak powstawały, często pogrupowane według formatów lub tematów. (…) Karty dawniejsze, prostsze i oszczędniejsze w formie, wykonane przy użyciu mniejszej ilości elementów i materiałów, oddziałują równie mocno jak późniejsze, bardziej rozbudowane i zawierające więcej treści. W tych wczesnych kartach, gdyby analizować je pod względem formalnym, dopatrzeć się można wpływów ówczesnej sztuki, pewnego upraszczania, abstrahowania formy. Podczas gdy w kartach późniejszych, przy oczywiście ciągle obecnym uproszczeniu, postacie przybrały bardziej realną formę, w tle pojawił się trzeci wymiar, a całość jest bardziej rozbudowana i wypełniona narracją. (…) Pomijając trójwymiarowe elementy powstające, czy to przez wykorzystanie grubych tworzyw jak tektura czy pasmanteria, czy to modelowanie płótna i innych materiałów, są wśród kart późniejszych karty przestrzenne, z rzeczywistym drugim planem. (…)

 

Wspomniane ciągłe wzbogacanie palety używanych przez Mamę materiałów jest bardzo ważne w tworzeniu kart. Tak jak w pierwszych latach występują w nich tylko kolorowe papiery i kartony oraz używany jest tusz czy farba, tak z czasem, wykorzystując możliwości, jakie daje technika collage'u, tworzy swoje małe dzieła z różnych, często nietypowych materiałów. Obok papierów w najróżniejszych kolorach i grubościach, jak też i tkanin o różnych fakturach stosuje w swych pracach również wełnę, sznurek, słomę, fornir, futro, metalizowany papier, pasmanterię, brokaty i wiele innych tworzyw, używa najróżniejszych farb i tuszów. (…) Obok (…) motywów i obrzędów religijnych oraz tradycji i zwyczajów ludowych, materiał był również bardzo ważną inspiracją, punktem wyjścia przy projektowaniu kart.

           

 Przez 50 lat, w czasie których Hanna Nast tworzyła swoje karty, powstała – w kraju jak i za granicą – ogromna rzesza wiernych odbiorców i kolekcjonerów…

 

                                                                Krzysztof Nast, fragmenty tekstu do katalogu wystawy

Patronat medialny


TVP ŁÓDŹ Plaster łódzki_nowy
Radio Żak ART INFO - kolor


łódź kreuje pion